Zal ik eens een stukje over communicatie schrijven…..

…zei ik heel enthousiast. Gewoon een leuk stukje over hoe communicatie werkt en wat je daar als ICT-professional nog in kan leren. Dat is volgende week, nou laten we het ruim nemen, over twee weken wel klaar. Ik ben nu ruim 3 weken verder.

Ben ik nou zo’n slechte schrijver? Dat valt eigenlijk best mee. Is communicatie zo’n moeilijk onderwerp? Ja eigenlijk best wel.

Immers alles is communicatie. Wat we doen, wat we niet doen, wat we uitspreken, wat we verzwijgen, hoe we kijken of hoe we niet kijken, hoe we gezien worden en hoe we ons verstoppen. En dan gaat communicatie ook nog eens tussen verschillende mensen (die allemaal een andere geschiedenis hebben en anders in elkaar zitten en allemaal in verschillende situaties anders reageren op andere mensen.

En dan vergeet ik nog te zeggen dat iedereen verstand heeft van communicatie, iedereen kan het, iedereen doet het en als iets niet helemaal lekker loopt ligt het aan de communicatie. Daarom zijn er waarschijnlijk ook zoveel verschillende trainingen en workshops die gaan over “goed communiceren”, ‘effectief communiceren’, ‘taal’, of juist ‘non verbale communicatie’.

Wat kun jij daar nu als IT-professional in jouw werk mee?

Het begint met het onderschrijven van twee uitgangspunten:
1) we spreken voor nu af dat je een bedoeling hebt ??met je communicatie. De bedoeling om de ander(en) te overtuigen. Overtuigen in de breedste zin des woords, overtuigen iets wel of niet te doen, geloven, vertrouwen, stemmen, kopen, aannemen of wat dan ook.
2) Je bent overtuigd dat je beter je eigen communicatie kunt aanpakken dan het probleem bij de ander kunt (blijven) leggen.

Als je deze twee uitgangspunten als grondhouding aanneemt, ben je al een stap verder in het kunnen leren communiceren. Want inderdaad communiceren kun je leren.

We zijn gewend in ons professionele leven om de ander te overtuigen op basis van inhoud. Een goed onderbouwd voorstel, een goed onderbouwde boodschap, dan kan de ander niet anders dan het met je eens zijn. Daar wringt nu juist vaak de schoen.

Over de inhoud kunnen we kort zijn. Daar komen we altijd uit. We zijn het eens, of helemaal niet, en meestal polderen we daar ergens tussenin (vaak gedreven door kosten). Een echt inhoudelijke discussie over iets vindt overigens alleen met vakbroeders plaats. Specialisten onder elkaar kunnen inhoudelijk van mening verschillen en juist daar komt vaak het beste eindproduct uit naar voren. Daar is over het algemeen nauwelijks plaats van wrijving.

Overtuigen van niet-vakbroeders, daar komt de Fine Art van Communicatie om de hoek kijken. Bij het overtuigen van niet-vakbroeders hebben we per definitie te maken met verschillende belangen. Dan kun je overtuigen op basis van hiërarchie of gunnen en juist in dat gunnen daar is met communicatie veel te winnen. Dan kun je heel veel leren over afstemmen, intunen op de ander, met hem of haar mee gaan en overtuigen. En daarbij zijn verbale en non-verbale communicatie slechts enkele van de hulpmiddelen. Er zijn gelukkig nog veel meer instrumenten om in te zetten. Met de inzet van de juiste gereedschappen kan iedereen leren heel fijnzinnig af te stemmen, mee te gaan met de ander om vervolgens iets gegund te krijgen. Dat is overtuigend communiceren.

Arno Janssen
Arno Janssen is als trainer en coach werkzaam in de dynamiek tussen individu en organisatie. Arno werkt resultaatgericht, pragmatisch, soms confronterend, maar altijd met een gezonde dosis relativerende humor!
Arno Janssen

Arno verzorgt bij de IT Management Group de training Effectief communiceren en presenteren.

Aankomende trainingen Effectief communiceren en presenteren:

10-05-2017 t/m 11-05-2017 en 18-05-2017 (Den Haag)
02-10-2017 t/m 03-10-2017 en 09-10-2017 (Utrecht)

De training Effectief communiceren en presenteren is een standaard onderdeel van de functiegerichte opleidingen van de IT Management Group zoals de opleiding Gecertificeerd Servicemanager en de opleiding Gecertificeerd IT Architect.

Neem voor meer informatie contact op met de IT Management Group.

Copyright © 2008 - 2017 IT Management Group